lördag 31 januari 2009

Märkliga tankar och med risk att bli lynchad...

...jag har suttit och surfat lite på olika hundforum och har just upptäckt att jag nog inte bör äga en och definitivt inte två dobermann, om man ska ha en brukshund så måste man tävla och man måste träna! Ja absolut, jag tränar...men inte lydnadsmoment inför tävling men det verkar ha minder betydelse... att mina hundar är med i stallet, ute i skogen och springer, spårar upp kompisar till matte som tycker det är kul att gömma sig, det verkar ha föga betydelse....
Tycker att det är lite trist att inte kunna få ha en sån härlig ras som dobermann just bara för att det är en dobermann!! Jag älskar mina hundar och de är i stort sett med mig var jag än är, i stallet, i skogen, hemma, i sjön, på sjön, i båten...ja helt enkelt så har de ett aktivt och stimulerande liv fast inte på appellplanen. Ja nu har jag fått ut mig lite tankar!! någon som tycker som jag?!? eller måste man välja en annan ras??

4 kommentarer:

johan sa...

"kom nu loffe så går vi" som farsan sa.....

Anonym sa...

Hej tycker om dina hundar och tycker du skötter dom jätte bra så det så.Mvh Roger Andersson

Anonym sa...

Jag håller med dig totalt!! Jag älskar min dobbis, men känner väl kanske inte världens största kall att tävla honom, bara för att vara en "bra" brukshundsägare.
Min hund är mig...vars jag är far! Och får den aktivering som han behöver..

Anonym sa...

En dobermann behöver helt klart mkt aktivering. Men VAD o HUR aktiveringen går till är upp till var o en. Frågan är vilken hund som är lyckligast. En hund som tränas på planen el hund som "tränas" hemma m busiga matte o tränar klicker el lägger spår..!? Alla har rätt att skaffa "sin" hundras. Kram M