onsdag 23 januari 2008

Torrfoder

Jaha, då har hon gjort det igen vår lilla dobbis-dam..... en fodertunna som stod lite öppen tömdes på ca 6 kg torrfoder...snacka om svullen mage..
Naturligtvis så hände det en söndagkväll klockan 23.00. Valla är ju stängt så det var Skara eller Strömsholm som gällde....kom på efter en stund att man kan ju ringa till distriktarna, sagt och gjort. Ringde och fick svar att de kunde vara i borensberg om ca 3 timmar, de var på väg till Finspång för att förlösa en ko...det kan ta lång tid!
Diskuterade med vet. om vad jag skulle göra, Alizza blev allt sämre i takt med att maten svällde i magen, man hörde på andningen att det inte stod så bra till, hon åt ju upp ca 4 kg torrfoder förra året och då tyckte jag att det var illa men denna gång blev jag faktiskt rädd på allvar. De tre timmarna var väldigt långa och jag funderade på om man iallafall skulle åka till Strömsholm men det skulle ta nästan lika lång tid att åka dit som att vänta kvar hemma.
Vet. ringde och vi möttes upp på kliniken, Alizza orkade knappt ta sig ur bilen och andades mkt tungt. Hon fick en form av morfin som ger kräkningar så efter någon minut började hon kräkas....å kräkas å kräkas. Hon fick dropp eftersom hon var så uttorkad och vet. sa till mig att det får inte hända igen att hon vräker i sig så mkt torrfoder då det inte är säkert att hennes inre organ skulle klara det.
Nu är hon pigg och hungrig igen!!

Inga kommentarer: